Samenvatting
Het geheim van Bol.com van Michel Schaeffer is het oorsprongsverhaal van de webwinkel bol.com. Dit is het verhaal David tegen Goliath. Het begon als kleine webwinkel in een tijd dat fysiek winkelen vele malen groter was dan online winkelen. Inmiddels zijn andere fysieke winkels als Free Recordshop en V&D failliet gegaan. Hoe komt het dat deze webwinkel zo populair is geworden in Nederland? In een woord: klantenbinding. Bol.com is altijd gaan kijken naar wat ze nog meer konden verzorgen voor hun klanten. Ze concurreerden daarbij lange tijd tegen zichzelf. Door de prijzen verder te verlagen wanneer ze al de goedkoopste waren. Of door de verzendtijd van enkele dagen naar dezelfde dag te versnellen. De razend interessante gedachtegang wordt beschreven van een succesvolle boekwinkel die besluit ook maar eens wat andere categorieën naast boeken aan te bieden. Hierbij worden de successen en de blunders vertelt.
Even een pijnlijke blunder: bol.com heeft in het verleden tijdens de dodenherdenking per ongeluk een nieuwe reclame voor een schietspel gelanceerd om 20:00 ’s avonds…oeps! Het boek is eerlijk over de fouten die bij bol.com zijn gemaakt en hoe ze deze recht zijn gezet.
Interessante ideeën
Kernbegrip in het boek: schaalvoordeel. Door zoveel mogelijk klanten voor je te winnen, kunnen veel kosten lager worden gemaakt. Denk hierbij aan verzendkosten of inkoopkosten. Die bespaarde kosten kun je als winst rekenen en uit laten keren als dividend of gebruiken om de prijs verder te drukken. Zo komen er nog meer klanten bij de webwinkel terecht. Het gevolg? Een zelfversterkende cirkel waardoor concurrent webwinkels weinig ruimte krijgen en de klant de laagste prijs. Verkopers kunnen hun producten aanbieden via bol.com waardoor de klant door onderlinge concurrentie de beste prijs krijgt. Loopt een verkoper de kantjes er vanaf? Dan grijpt bol.com in en komt de klant vaak tegemoet. Een unieke manier van zakendoen, die niet de meeste winst oplevert in het nu, maar voor een lange winstgevendheid zorgt.
Voor de financiële lezer
Hou je van financiële boeken? Of een tikkeltje bedrijfsvoering? Dan is dit een leuk laagdrempelig boek om mee te beginnen. Er worden geen ingewikkelde termen of vakjargon gebruikt. Hoogstens wat economische termen die in eenvoudig Nederlands worden uitlegt. Je krijgt in sneltreinvaart een goed beeld van de Nederlandse e-commerce geschetst. Hierbij snijden ze ook de angst aan van bol.com om verdrongen te worden door een andere grote speler: Amazon. De reden dat bol.com nog niet door Amazon is verdrukt, zo vertelt het boek, is dat de Nederlandse markt te klein is, en daardoor niet interessant genoeg. Interessantere markten voor Amazon zijn India en China, waar hun energie en geld voorlopig insteken.
Meer recensies van financiële boeken lezen? Lees ook eens Rich Dad Poor Dad of The Richest Man in Babylon.